top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך מחפשים פסיכולוגים, לפי גישת הטיפול או לפי אישיות המטפלים?

עודכן: 6 במרץ 2023

מה ההבדל בין חיפוש פסיכולוג לבין חיפוש אדריכל, עורך דין או רופא מתאים?

הדמיון ברור – אנחנו רוצים בעל מקצוע שיענה לנו על צורך, יהיה איכותי, במחיר שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, ושייתן בסופו של דבר את התוצאה הרצויה. יש בעלי מקצוע שאנחנו אומרים להם מה לעשות והם עושים, יש בעלי מקצוע שאנחנו אומרים להם מה הבעיה והם אומרים לנו מה לעשות, ויש בעלי מקצוע שאנחנו אומרים להם מה הבעיה והם נותנים לנו את הפתרון. למשל עורך דין, אתה מחפש אותו לפי תחום הידע שלו ועדויות על הצלחתו. אתה מספר לו את הנושא, הבעיה, המטרה – והוא לוקח את החומרים שלך ועושה עבורך את התהליך. פה ושם אתה עוזר לו ומשתתף, אך בסופו של דבר רוב העבודה אצלו.

אצל רופא – לרוב אתה מתחיל עם רופא המשפחה. אתה שוטח את הבעיה והרופא נותן פתרון. לעיתים הפתרון מיידי- תרופות. לעיתים הוא שולח אותך לבעלי מקצוע אחרים, אך בסופו של דבר הוא יודע מה טוב בשבילך. הוא מתווך לך את הגורמים הרפואיים הנוספים שתצטרך לפגוש כדי לטפל בבריאות שלך.

אצל אדריכל- אתה רואה את העבודות שלו, ואם זה מצא חן בעיניך אתה מגדיר את החזון, הצרכים והתקציב. לאחר מכן הוא לוקח את הנתונים, עושה מהם "צורות", מביא לך לראות – ואם אתה מאשר- מתקדמים, אם לא מאשר- משנים, אתה מפעיל והוא פועל…


התאמה לפי שיטת הטיפול והחיבור לפסיכולוגים ולמטפלים רגשיים
איך לחפש פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים לפי האישיות או לפי שיטת הטיפול?

מה קורה בפגישה עם פסיכולוג?

אתה בא עם סימפטומים שמפריעים לך או עם מוטיבציה לדבר על נושא שמעסיק או מטריד אותך. באותו רגע מתחילה העבודה המשותפת של שניכם. אתה מדבר והוא מקשיב. הוא שואל ואתה עונה, אתה שואל והוא עונה בשאלה, לפעמים גם בתשובה. אתה שותק והוא מתבונן על השתיקה.

תשוחחו הרבה, תתבוננו יחד על רצף החיים, אירועים מעצבים, יחסים במשפחה, רגשות וערכים. במהלך הטיפול תנסו שניכם לארגן את החומרים שעולים בפגישות לכדי תובנות עמוקות, שיאפשרו לך לזוז במקומות שבהם אתה מרגיש תקוע, או לחיות בשלום יותר עם עצמך. תוכלו לשוחח באותה פגישה על העבר, ההווה והעתיד. שניכם באותה סירה, לכל אחד יש משוט שמחובר לצד אחד של הסירה. המשוט שלך הוא עולמך הפנימי. המשוט שלו הוא המקצועיות והניסיון. שניכם נדרשים לחתור יחד כדי להתקדם. אחרת, תסתובבו סביב עצמכם עד שתלמדו לחתור יחדיו.

מבחינה זאת, הפסיכולוג ואתה נדרשים לעבודה משותפת ואינטנסיבית יותר מכל שיתוף פעולה עם בעל מקצוע אחר. בנוסף, התוצאות לוקחות זמן והגדרת הצלחת התהליך היא סובייקטיבית (מה אתה מעריך כהישג) ואובייקטיבית (איך הסביבה מגיבה לשינוי שחל בך). לעיתים טיפולים לא מצליחים בגלל שעמדת המוצא של המטופל מניחה שהפסיכולוג יעשה את העבודה, כמו הרופא, העורך דין או האדריכל. נכונות לבוא לטיפול מצד המטופל, יחד עם ההבנה שהוא יהיה מוכרח לחתור יחד עם המטפל כדי להתקדם, היא זאת שתעשה את ההבדל.

למה כדאי להתייעץ עם גורם מתווך המפנה לטיפולים?

לכן, מומלץ לכל מי שלא עבר טיפול פסיכולוגי בעבר, לדבר עם גורם מתווך לפני שהוא צולל לעמקי הנפש שלו. בדרך זו הוא יוכל להבין מה זה טיפול ואיזה מטפל יכול לסייע לו בתהליך. שלב זה יאפשר מוכנות פנימית שהיא בסיס להצלחת הטיפול.

כל ההגדרות של הגישות הטיפוליות השונות הקיימות, מבלבלות לעיתים קרובות את הפונים לטיפול. רוב המטופלים שפונים אלי להתאמת מטפלים מדווחים על כך ש"מרוב עצים הם לא רואים את היער". לגבי פסיכולוגים, השיטות הטיפוליות יכולות להיות מגוונות, פסיכולוג טוב יכול לתת מענה מעולה כמעט לכל מטופל. פסיכולוג טוב גם ידע להגיד במה הוא לא יכול לטפל.

אני ממליצה לחפש בראש ובראשונה אישיות טיפולית מקצועית מתאימה ורק במקרים מיוחדים לחפש את הגישה הטיפולית.


 

bottom of page