משחקי דמיון עם ילדים על הרצף האוטיסטי – תיבת אוצרות שאסור לפספס, איך עושים את זה נכון!
מאת: ויקה מלמד - מטפלת באומנויות ופסיכותרפיסטית באזור המרכז*
משחקי הדמיון הם הזדמנות מופלאה לפתח סל של כישורים שילדים עם אוטיזם כל כך זקוקים להם. משחק סימבולי או משחק בדמיון מאוד חשובים לפיתוח של מיומנויות כמו: כישורי שפה, ויסות רגשי, גמישות מחשבתית, פתרון בעיות, יצירתיות ואפילו אמפטיה. איך עוזרים לילדים על הרצף האוטיסטי להתנסות בכלי המשחק, גם כשזה יותר מאתגר עבורם? איך עושים את זה בעדינות שלב אחר שלב?
למה משחק סימבולי הוא כלי שעוזר לילדים על הרצף האוטיסטי?
המשחק הסימבולי, שנקרא גם בשפה המקצועית, המשחק הסוציו-דרמטי, הוא כלי התפתחותי חיוני לכל הילדים, שמהווה גורם מקדם לצמיחה קוגניטיבית, רגשית וחברתית.
עבור הילדים על הרצף האוטיסטי, המשחק הסימבולי הוא כמו תיבת אוצרות, מלאה בכלים חשובים לניווט בתוך מגוון אתגרי החיים הייחודיים עבורם.
תוך כדי משחקי הדמיון והעמדת הפנים, הילדים משתמשים בחפצים ובפעולות, כדי לייצג משהו שונה מהמציאות הממשית. כך הילדים מתנסים וחוקרים את העולם שסביבם. בילדות המוקדמת המשחק משמש את הילדים לטיפוח יצירתיות, יכולת לפתרון בעיות, כישורי שפה וויסות רגשי.
ילדים עם אוטיזם נאבקים לעתים קרובות, במיוחד בגילאים הצעירים, עם חשיבה סימבולית מופשטת, שחשובה ביותר לפיתוח מיומנויות אלה, ובייחוד להתפתחות האמפתיה וההבנה הרגשית. היכולת לשחק במשחק סימבולי יכולה לשמש כגשר עבור ילדים אלו, להתחבר לאחרים ולהתחיל להתמצא בעולם המורכב של היחסים החברתיים.
כוחות העל של המשחק הסימבולי עבור ילדים עם אוטיזם:
#1 פיתוח ותרגול מיומנויות חברתיות
המשחק הסימבולי הוא הזדמנות מצוינת לתרגל יחסים חברתיים, במיוחד אם הוא מתקיים במרחב בטוח עבור הילדים. באמצעות תרחישים של משחקי תפקידים, ילדים יכולים ללמוד התמודדות עם קונפליקטים, משא ומתן ושיתוף פעולה הדדי. מיומנויות אלו חיוניות לבניית מערכות יחסים חיוביות ויצירת קשרים משמעותיים בילדות וגם בבגרותם.
#2 פיתוח כישורי שפה
משחקי דמיון מלאים התפתחויות עלילתיות וסיפורים, אשר השימוש בהם מסייע לילדים לפתח את כישורי השפה שלהם. כאשר ילדים שקועים במשחקי דמיון, הם משתמשים בדיבור כדי להעביר מסרים, לתאר פעולות, להביע רגשות, ולקיים שיחה עם דמויות מומצאות ואמיתיות. תרגול חיוני זה, מרחיב את אוצר המילים שלהם, משפר את היכולת להבנות משפטים, ואת המיומנות לשהות בתוך שיח הדדי.
#3 ביטוי וויסות רגשי
הבעה רגשית היא חלק משמעותי בתוך כל משחק דמיון. בזמן המשחק ילדים יכולים לחוות ולנהל מצבים רגשיים מורכבים, וגם לנסות ולהבין את הרגשות שלהם ושל אחרים. מודעות רגשית מוגברת זו, הינה גורם משמעותי בשיפור הוויסות הרגשי בהתפתחות יכולות אמפתיה והבנת האחר.
#4 פיתוח גמישות מחשבתית
ילדים רבים עם אוטיזם, מפגינים נוקשות בחשיבה ובהתנהגות. העיסוק במשחק הסימבולי מעודד פעולות ויחסי גומלין בהן נדרשת מהם חשיבה מחוץ לקופסה, הסתגלות לתרחישים חדשים ושקילה של נקודות מבט מרובות. מיומנויות קוגניטיביות אלו בעלות ערך מיוחד מכיוון שמאוחר יותר ניתן להעביר אותן למצבים אמיתיים בחיים.
#5 פתרון בעיות ויצירתיות
משחקי דמיון בדיוק כשמם, כוללים תרחישים ומצבים דמיוניים, שנדרשת עבורם חשיבה יצירתית. לרוב בתוך המשחק, ילדים יפגשו מצבים חדשים שלא התנסו, או טרם התנסו בהם במציאות. כך מתקיים תרגול וקבלה של מצבים שונים ומפתיעים, שדורשים פתרונות מהירים ותגובות הולמות, כחלק שגרתי בחיי היומיום.
להתחיל לשחק עם הילדים על הרצף האוטיסטי - איך גורמים לזה לעבוד?
כאמור בגלל הקשיים המיוחדים של ילדים על הרצף האוטיסטי, עצם הכניסה לתוך משחקי דמיון יכולה להיות מאתגרת, ולא תהיה הבחירה הראשונה שלהם למשחק. בגלל הקושי להתחיל פעילות חברתית ולחשוב בצורה סימבולית על כוונות, מחשבות ורגשות של האחר, ילדים אלו יכולים להסתייג ממשחקי דמיון, פשוט כדי לא לחוות תסכול. ילדים עם אוטיזם לרוב יעדיפו משחקים מוכרים שלא דורשים מהם לצאת מאזור הנוחות שלהם ולצלול לתוך מרחב שאינו מוכר עבורם. המשחק הסוציו-דרמטי במיוחד כאשר הוא מתקיים יחד עם ילדים נוספים, יוצר חוויה שאי-אפשר לצפות אותה מראש ולכן יכולה להפתיע ולגרום להצפה רגשית.
לכן, חשוב להכניס את הילדים לתוך המשחק הסימבולי בהדרגה, ולהתחיל עם תסריטים ידועים מראש כמו טקס שינה, הכנת אוכל, הליכה לבית הספר או לגן. הרבה פעמים הילדים בעצמם יתחילו תסריט מסוים או שייקחו לידיהם בובה ויתחילו לשחק.
חשוב וכדאי שאנחנו ההורים והמבוגרים נכניס את הילדים לתוך המשחק עם הילד בצורה עדינה, משעשעת ושאינה מאיימת. עלינו להיות קשובים לתגובות של הילדים, וכאשר נרגיש שהם חשים בנוח עם הנוכחות שלנו, אפשר יהיה להרחיב את התסריט, ולהוסיף חפצים או דמויות חדשות למשחק.
לדוגמה אם הילדה או הילד מסדרים את הרהיטים בבית הבובות אפשר בהתחלה להתבונן בשקט, לאחר מכן להציע להם עזרה בסידור, ורק מאוחר יותר לנסות ולהכניס דמויות שמגיעות לביקור או להציע לסדר גם את הגינה בחוץ.
המבוגרים הנוכחים מתבקשים להיות רגישים, ולשים לב מתי המשחק מתחיל לתסכל או שרמת המתח עולה. הרגישות הזו היא קריטית, כדי שהילדים יוכלו לחוות הנאה מהפעילות, וכך ירצו לחזור אליה בעתיד. נוכחות המבוגרים משמעותית ביותר, כדי לכוון ולמתוח את גבולות התסריט, ולתווך במידה ויש התרחשות מאתגרת מדי גם מול ילדים אחרים.
היתרונות של משחק הם רבים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, חבל לוותר על ההזדמנות
המשחק הסימבולי טומן בחובו יתרונות רבים. זאת בדיוק הסיבה שכל כך חיוני להתעקש עליו, גם אם בהתחלה הדברים לא זורמים בקלות ומעוררים התנגדות. חשוב לזכור שלא מדובר בפעילות מהנה בלבד. עבור ילדים על הרצף האוטיסטי המשחק יכול להיות מקפצה התפתחותית שתאפר ללמוד, לגדול, ולהשתתף בפעילות חברתית בצורה מיטיבה ומועילה עבורם.
לכן בין אם הם טסים כמו גיבורי-על, מבשלים מאכלים דמיוניים או בונים חללית, הילדים נחשפים במשחק לעולם של אפשרויות בלתי מוגבלות שרק הדמיון האנושי יכול לאפשר, ובשום פנים ואופן לא כדאי לוותר עליו.
> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי שמומלצים באזור שלך.
* טיפול פסיכולוגי וטיפול ריגשי באזור המרכז: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, פתח תקוה, גבעת שמואל, אזור, ב- ים, חולון, ראשון לציון ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, קריית אונו.
留言